Äntligen framme och undersökningen är gjord

Efter en lååång och helt förskräcklig bussresa, utan riktigt mat med bara digestive & banan, på 14.5h så var vi äntligen framme i Mwanza klockan åtta igår kväll!
Under resan körde busschauffören lätt över 110km/h, oavsett skarpa svängar, korsningar och farthinder! (det är farthinder typ var 100e meter!!)
Jag studsade en meter högt ur sätet och tappade luften en gång, skadade foten, blev svart på hela kroppen av damm & avgaser och jag blev även åksjuk (vilket jag aldrig någonsin tidigare varit!) Då förstår ni kanske lite hur jag menar med förskräcklig resa?!
Tack å lov att min älskade mamma är med på denna resa, det betyder obeskrivligt mycket! 

Men nu är vi här, och väl framme igår fick vi hjälp av Justin, "bror" till Siamin.
Han studerar här i Mwanza så han hade fixat boende på ett hotell och mötte upp oss på bussplatsen! Otroligt betydelsefull och mycket uppskattat efter den långa resan!

Idag kontaktade jag Antke och vi kunde komma till sjukhuset redan idag. Så jag Amani, mamma & Siamin åkte dit för att ordna med alla papper som ska ordnas.
Så nu är inskrivningen på sjukhuset betald och Simin fick också genomgå ett heart ecco!
Det såg bra ut, som beräknat, då problemet är en öppen PDA.
Där kommer dock ett men..

Ett enkelt ingrepp där man går in med en kateter via ljumsken kan tyvärr inte utföras i Tanzania överhudtaget, för ett sådant litet ingrepp måste man flygas till Israel via organisationen Save a child's Heart.
Siamin har en PDA som är ca 3mm stor, så den är väldigt liten, vilket gör att de inte tar henne till Israel då det finns andra som har större hjärtfel.

Dock behövs självklart en operation med tanke på att konsekvenserna utan operation kan bli stora i framtiden.
Så nu står jag vid ett vägsjäl. Ett dimmigt och oklart ett, samtidigt som jag ser ljuset jag vill nå.

Siamin måste genomgå en större operation än vad jag har föreställt mig, jag visste att det kunde bli så, men trodde det inte.
En öppen PDA måste göras, vilket betyder att läkaren går in mellan två revben på vänster sida om bröstkorgen, vilket medför större risker, med tanke på såröppning, läkning i varmt klimat och att hon måste sövas.

Samin måste stanna på sjukhuset i cirka en vecka!
Men eftersom Siamin är frisk i övrigt så ser det väldigt positivt ut!
Dock krockar det nästan med min & mammas hemfärd till Sverige vilket gör otroligt ont i mig! Så om operationen sker på måndag så hoppas jag att Siamin kan lämna sjukhuset tidigare för att jag ska kunna vara med under hela hennes resa!

Vad gäller kostnader så blir de lite större än beräknat, mest med tanke på boende och mat en längre period, men i det ser jag inget hinder, då pengarna här inte är stora!
Eftersom Save a child's heart hjäper till så är kostnaderna för operationen förmodligen inte mer än 150euro för min del.

Jag vet att om jag tillsammans storfamiljens mamma Salome tar beslutet att låta Siamin avstå från en operation pga riskerna, så kan hennes liv förkorats avsevärt.
Det kan inte jag leva med. Absolut inte.
Nu är jag här och ska göra allt jag kan!
Så nu gäller det att prata för detta och bara hoppas på att allt går vägen!
Jag kan inte göra nog för denna underbara tjejen!  ❤️

Nu ska jag sätta mig ner tillsammans med Amani & mamma och förklara allt för Siamin. Hon har svårt att förstå och hon är väldigt, väldigt rädd!

Önska oss lycka till och ägna oss gärna en tanke då och då, det behövs!
Vill någon skänka en slant till operationen så välkomnas det varmt.
Stor kram från Tanzania ❤️

Här ser ni Siamin tillsammans med Dr. Antke från Tyskland när Simain undersöks ❤️🙏



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0